Lysskulptur

Tema: energi

Produkt: lysskulptur

Du skal i samarbeid med elever fra Byggfag og Elektrofag designe og produsere en lysskulptur i plexiglass eller epoxy. Bygg videre på kunnskapen og ferdighetene du ervervet gjennom Gatekunstprosjektet.  Du skal utarbeide en ide ut fra tema ENERGI som skal bearbeides ved hjelp av sjablonger og akrylmaling/ spraymaling. Skulpturen skal plasseres på et av skolens fellesarealer.

 Skupturen skal fungere visuelt i seg selv, men ha gjerne fokus på hvordan form/ tekst projiseres mot omgivelsene. I tillegg til å male med farger, skal vi denne gangen også male med lys! Bilde og eventuelle ord skal ta utgangspunkt i en valgt tekst. Vi tar utgangspunkt i tekstene dere nettopp har jobbet med i norskfaget.

 Hensikten med skulpturen skal være å tilføre noe positivt og gi energi til betrakteren, og skal plassere på Hammerfest videregående skoles fellesarealer i mørketiden.

Organisering:

Jobb i grupper på 3, en elev fra hvert programområde. Eleven fra Design og håndverk har hovedansvar for design, elever fra byggfag har hovedansvar for produksjonen, og eleven fra elektrofag har hovedansvar for planlegging og montering av det elektriske. Hver elev tar ansvar i forhold til det han/ hun er best på, men alles stemmer er viktig i utformingen av produktet. Dette skal bli en skulptur alle er motivert til å jobbe med!

Dere blir enig om når dere skal jobbe sammen, og når det er naturlig å jobbe for seg selv. Sett opp en plan for treff når dere møtes første gang, med utgangspunkt i vedlagte periodeplan. Her går det også fram når de ulike veilederne er tilgjengelig. Planen dere setter opp kan selvfølgelig justeres underveis.

Dere får hver deres oppgavetekst, avhengig av hvilket programområde dere tilhører. Det overstående er felles, den videre gangen vil være ulik for dere.

Tidsbruk: Det er satt av 31 skoletimer til prosjektet for Design og håndverkelever.

  1. Ta utgangspunkt i de ulike tekstene dere har jobba med sammen med norsklærer. Var det noe som inspirerte, gav energi? Gruppa blir enig om tekst, og dere jobber med ideutvikling og utform ideskisser til design. Fortsett prosessen på egen hånd, og utarbeid et ideforslag i farger som du presenterer for de andre i gruppen. Bearbeid og tilpass etter innspill fra alle medlemmene i gruppa.
  2. Utarbeid en ferdig illustrasjon av valgt tekst. Tenk stilisering av form, bruk komposisjon og farger bevisst. Bruker du tekst, husk at denne er en viktig del av det visuelle uttrykket. Du velger selv om du skal jobbe konkret eller abstrakt. Planlegg hvor formene skal plasseres på skulpturen.
  3. Gruppen designer den endelige formen på selve lysskulpturen. Er tanken gjennomførbar? Drøft sammenføyningsteknikker med veileder fra Byggfag og gjør eventuelle endringer utfra innspillene. Drøft lyskilde med veileder fra Elektrofag og avtal montering av det elektriske. Utarbeid teknisk tegning i fellesskap og produser delene til skulpturen i plexiglass/ epoxy.
  4. Velg plass – hvor vil du vise skulpturen din, og hvor vil du at formen/ formene dine skal projiseres mot omgivelsene? Gjør en avtale med Driftsleder på skolen og konferer med veileder fra Elektrofag om plassen er egnet med tanke på uttak av strøm. Betydning av riktig plassering av skulpturen kan være avgjørende for uttrykket. Får du sagt det du vil si?

Hva skal leveres av Design og håndverkelever?

Skisser som viser utvikling av ideen

Teknisk tegning

Arbeidstegning med farger

Eventuelle utprøvinger

Ferdig resultat plasser på stedet

Refleksjonsnotat som skal inneholde;

-forside og bilder fra prosessen og av det ferdige produktet, den opprinnelige teksten, din ide og hvordan du har utviklet den i samråd med andre aktører. Hva du gjorde, hvorfor du gjorde det akkurat slik, om du ville gjort noe annerledes sett i ettertid. Forklaring på hvordan du har jobbet med komposisjon og farger, og hvordan du har samarbeidet med i prosessen.

– egenvurdering

Aktuelle læreplanmål, Produksjon;

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utvikle ideer til produkter og tjenester som grunnlag for egen produksjon og entreprenørskap i tråd med yrkesmessige behov
  • visualisere egne ideer overfor kunder, brukere og andre medarbeidere
  • utføre grunnleggende håndverksarbeid ut fra egen arbeidsplan, i tråd med relevante kvalitetskriterier og gjeldende forskrifter om helse, miljø og sikkerhet
  • bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter
  • lage og bruke arbeidstegninger og annen relevant dokumentasjon i arbeid med produktutvikling og produksjon
  • vurdere eget arbeid som ledd i å kvalitetssikre og videreutvikle arbeidsprosesser og produkter

 

 

Aktuelle læreplanmål, Kvalitet og dokumentasjon;

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • dokumentere og kvalitetssikre egen produksjon og kompetanse på en hensiktsmessig måte
  • bruke digitale verktøy i kvalitetsarbeid og presentasjons- og dokumentasjonsarbeid i tråd med yrkesmessige behov

 

Lokale læringsmål;

Eleven skal:

-kunne bruke tekst, bilde og tredimensjonal form som inspirasjonskilde i eget skapende arbeid.

– kjenne til og kunne bruke fargeteorier, og på bakgrunn av disse oppnå bestemte uttrykk.

– Kunne bruke komposisjon og tidligere ervervet kunnskap for å oppnå bestemte uttrykk i sitt arbeid.

– kunne samarbeide med relevante aktører i ideutvikling og produksjon for å oppnå ønsket uttrykk.

– kunne designe og sammen med andre, under trygge forhold, produsere en lysskulptur.

– kunne presentere ideer og produkt gjennom ord og visuelle uttrykk, og gjennom refleksjonsnotat.

– kunne vurdere eget arbeid.

Forslag til vurderingskriterier

De endelige kriteriene blir vi enige om i fellesskap ved oppstarten av oppgaven. Da lages vurderingsskjemaet ferdig og deles ut.

Kjennetegn på lav måloppnåelse; Eleven er i stand til å ved hjelp velge en tekst og lage en pynteillustrasjon. Denne kan hun kopiere over på en sjablong. Hun Kan ved hjelp av Akrylmaling eller spray kopiere denne over på epoxy/ Plexiglass. Hun kan skrive litt om hva hun har gjort i et dokument.

Kjennetegn på middels måloppnåelse; Eleven kan velge en egnet tekst og jobbe frem en ide. Hun viser i sitt arbeid at hun har forstått temaet, og har valgt en tekst ut fra det. Hun viser kunnskaper om fargeteorier i praksis og har anvendt teorier om komposisjon i sitt arbeid. Hun skriver om ideen sin og litt om farger og komposisjon i sitt refleksjonsnotat og viser at hun kan anvende kunnskap om visuelle uttrykk til bestemte steder, samt illustrasjon.  Hun kan vurdere sitt arbeid i noen grad og si litt om konstruktiv form. Hun følger regler for HMS i arbeid med ulike materialer og teknikker, og forteller om dette i sitt refleksjonsnotat. Hun kan vurdere arbeidet sitt i noen grad.

Kjennetegn på høy måloppnåelse; Eleven har et bevisst forhold til tekst og har gjort gode valg i forhold til tema. Hun har en god, gjennomarbeidet ide, og kan bruke kunnskaper om for å bearbeide denne til ønsket uttrykk. Hun viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innen komposisjon og farger og kan reflektere over bruk av dette i sitt refleksjonsnotat. Eleven bruker komposisjon, farger, lys og refleksjoner mot omgivelsene for å underbygge budskapet sitt.  Eleven kan vurdere om et fotografi bør justeres i forhold til fargestikk, lys og skygge, og har kunnskapen som trengs for å gjennomføre dette i sitt refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet er ryddig, har med alle elementer og viser kreativitet og meget god faglig forståelse. Eleven setter sitt arbeid inn i en større sammenheng.

Legg igjen en kommentar